Sunday, September 16, 2012

....271012....

Alhamdulillah,secara rasminya telah pon mnejadi tunangan seseorang (ikut yg islam laa)..tp majlis pertunangan secara adatnye i.allah akan diadakan nt..terima kasih kerana sudi menerima seadanya..mohon dipermudahkan segala urusannya..

Mesti ada yang tertanya-tanya,ada 2 majlis ke?? majlis risik  baru b'tunang ke?? eh camne tu?? sebenarnya menjadi tunangan mengikut syariat islam adalah apabila seseorang lelaki itu menyatakan hasratnya ingin mengambil si perempuan sebagai isterinye dan dinyatakan hasratnye itu kepada wali si perempuan..jika wali nye menerima dan perempuan itu juga bersetuju maka terjalin "pertunangan" tersebut..cincin ada x masa menyatakan hasrat tu?? xde pon, yg penting hasratnye ikhlas nk ambil si girl ni jd wife dia pon dah cukup..(^_^)..islam kn syumul & mudah..jadi kita permudahkan apa yg boleh dipermudahkan...yg adat tu camne pulak??hehe..kita ni orang melayu,x lari dari adatnye kan..sampai sanggup "biar mati anak jgn mati adat" ish33...perlu diperbetulkan ni,klu x...sampai ke era moden la org pegang pepatah tu..tuk secara adatnye tu,kena laa wat jugak..nk maklumkan kt family terdekat..sbb yg sblm ni bertunang hnya fmly sndri je yg tau..


Nabi SAW sendiri ada mengingatkan kepada kita:
“Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan” (Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa’ al-Ghalil)
I.allah bila tiba masanya akan dihebahkan secara rasminya.. siapa dia, org mana...biarlah rahsia dulu..hnya doa dan harapan mengharapkan dia lah insan yg baik tuk menjadi imam untuk aku dan anak2 nt..moga dipermudahkan segalannya..



Kuatkan hati hambaMu untuk menghadapi ujian yg mendatang..tempoh pertunangan ini adalah tempoh untuk belajar mengenali seseorang itu seadanya, tempoh untuk memperbaiki diri dan tempoh untuk lebih mendekatkan diri pada Allah..terima kasih Ya Allah atas jodoh yg ditetapkan, doa dan harapan moga jodoh ini berkekalan hingga ke syurga..

~asfir84~







No comments:

Post a Comment